No 2026. gada tiks ieviests vienotais būves reģistrācijas pakalpojums


Ministru kabinets apstiprināja Tieslietu ministrijas sagatavotos grozījumus, kas paredz pakāpenisku pāreju uz vienotu būvju reģistrācijas kārtību. Šāds risinājums ievērojami atvieglos un paātrinās gan iedzīvotāju, gan uzņēmēju iespējas reģistrēt būvi, samazinot birokrātiju – sākot no būvniecības ieceres iesniegšanas līdz īpašuma ierakstam zemesgrāmatā. Plānots, ka no 2026. gada 1. janvāra būves reģistrācijai īpašniekam būs nepieciešams tikai viens pieteikums Būvniecības informācijas sistēmā, bet turpmāk viss process notiks automātiski, valsts sistēmām savstarpēji apmainoties ar datiem.
Tieslietu ministre Inese Lībiņa-Egnere norādīja: “Patlaban, lai reģistrētu būvi, īpašniekam ar iesniegumiem jāvēršas trīs institūcijās – būvvaldē, zemesgrāmatā un kadastrā. Tas prasa daudz laika un līdzekļu, tādēļ process līdz šim bijis apgrūtinošs. Turpmāk visus nepieciešamos pakalpojumus būs iespējams saņemt vienuviet. Vienotais būves reģistrācijas pakalpojums ļaus būtiski samazināt birokrātisko slogu iedzīvotājiem un uzņēmējiem, vienlaikus padarot Latviju pievilcīgāku investoriem. Tas ir nozīmīgs solis uz efektīvāku valsts pārvaldi, kas pakalpojumus sniedz ērtā un saprotamā veidā.”
Pašlaik notiek iestāžu informācijas sistēmu pielāgošana, jo no 2026. gada sākuma vienotais reģistrācijas mehānisms būs spēkā visos gadījumos, kad īpašnieks būvē uz sev piederošas zemes. Tas attieksies uz dzīvojamām un sabiedriskām ēkām, inženierbūvēm, kā arī daudzdzīvokļu namiem (sākotnēji gan neietverot dzīvokļu īpašumu sadali). Tāpat sistēmā tiks iekļauta arī jaunbūvju reģistrācija, kas īpašniekiem ļaus ātrāk saņemt kredītus un risināt citus praktiskus jautājumus arī nepabeigtu ēku gadījumā.
Jaunā pieeja būs pilnībā digitalizēta un darbosies pēc “vienas pieturas aģentūras” principa: process sāksies ar Būvniecības informācijas sistēmu, turpināsies Kadastra informācijas sistēmā un noslēgsies ar ierakstu zemesgrāmatā. Sistēmas savstarpēji automātiski apmainīsies ar datiem, mazinot administratīvo slogu gan lietotājiem, gan pašām iestādēm. Tā rezultātā kadastra reģistrācijas termiņš samazināsies no līdzšinējām 25–32 dienām līdz 10–15 dienām.
Lai nodrošinātu procesa ieviešanu, Tieslietu ministrijas vadībā izveidota Uzraudzības padome, kas koordinē iesaistīto institūciju sadarbību. Padomē darbojas Tieslietu ministrija, Ekonomikas ministrija, Valsts zemes dienests, Tiesu administrācija un Būvniecības valsts kontroles birojs. Tuvākajā laikā Tieslietu ministrija kopā ar Ekonomikas ministriju valdībā iesniegs vēl 12 noteikumu grozījumus, lai sekmīgi sagatavotos vienotā reģistrācijas procesa darbības sākumam 2026. gadā.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

Новые правила пожарной безопасности: что нужно знать об огнетушителях?

Jauni ugunsdrošības noteikumi: kas jāzina par ugunsdzēsības aparātiem?

Установка дымовых детекторов в соответствии с правилами МК № 238